A konferencia telt házzal, több mint 110 kertészeti cég, 140 ember részvételével zajlott le.

A legtöbb kertész alapos szakmai ismeretei ellenére is egyre nehezebben tudja vállalkozását sikeresen működtetni. Az elmúlt években a piaci nyomás fokozódott, egyre nagyobb gondot jelent az árverseny, melyből a megszokott módszerekkel nagyon nehezen lehet kitörni. Mindezzel párhuzamosan egyre több kókler jelenik meg a szakmában, csorbítva a valódi szakemberek jó hírét is. Ők azok, akik az árversenyből átmenetileg nyertesként kerülnek ki, hiszen olcsón végeznek rendkívül silány munkát. A szervezők felismerték ezt a problémát, és ennek orvoslására hívták életre a rendezvényt. Céljuk, hogy a kertészeti szakemberek, minőségi, magas szakmai színvonalú munkát tudjanak végezni úgy, hogy szolgáltatásaikat mindeközben elfogadható áron tudják értékesíteni.

A megrendelők csak az árat nézik?

A 3F Kft 2010-es piackutatása azt mutatta, hogy a kertészek 85%-a nyomasztó tehernek érzi az állandó árversenyt, a kevés és nehezen megszerezhető vásárlót, és az ebből fakadóan bizonytalan bevételeket. Úgy érzik, nem a munkájuk, nem a szakmai tudásuk alapján döntik el a megrendelők, hogy őket választják-e. Pusztán egyetlen szempontot néznek, ez pedig nem más, mint az ár!

Megkérdeztük Pálinkás Gábort, a Paga Consulting Kft vezetőjét, mik a tapasztalatai:

„Éppen egy új piackutatás közepén járunk, melyben a vevőket kérdezzük kertészettel kapcsolatos vásárlásaikról, megrendeléseikről. A kutatás eredményeiről a konferencián is részletesen beszámoltam. Valóban igaz, hogy két, vagy több árajánlat közül a megrendelők harmadánál elsődlegesen az ár a döntő szempont. Nem hanyagolható el ugyanakkor az a tény, hogy szintén 1/3-uk a referenciák alapján dönt, és az ár csak másodlagos, vagy egyáltalán nem számít. Számít azonban a minőség, a megbízhatóság, és a szakmai tudás. A kertészek esetében óriási lehetőség rejlik abban, hogy ezen előnyeiket kihasználva valamilyen plusz szolgáltatást tudjanak nyújtani vevőiknek, hogy érdemes  legyen őket választani.”

Tegyünk olyan ajánlatot, melynek lehetetlen ellenállni

Jagodics Ritától, a Marketing Commando tanácsadójától a konferencia résztvevői azt is megtudhatták, mi az a 8 elem, ami nélkül a vevő csak az árat nézi. Fontos, hogy egy ajánlat valóban ellenállhatatlan legyen, ragadja meg egyből a leendő vásárló figyelmét. Hangsúlyozta azt is, hogy nem elég csupán a szakmai tudás, a vállalkozás tudatos menedzselése is legalább olyan fontos.

Gyurka András előadása jobb vevőkkel kecsegtetett a 2011-es évre. Közvetlenség, kedvesség, valamint az értékesítők szemléletmódjának változása kell ahhoz, hogy a vevők elégedetten távozhassanak. Könnyed stílusú előadásában szokatlan megközelítésben, és kissé provokatívan mutatta be az értékesítés 2011-ben hatékony módszereit. A résztvevők megtudhatták, mit várnak tőlük valójában vevőik. Lehetséges, hogy nem pusztán egy terméket, illetve szolgáltatást kell értékesíteni? Vázolta a piac összetételében, és a vevők viselkedésében bekövetkezett változásokat, melyek alapján irányt mutatott a sikeres vevőszerzéshez.

A tudás hatalom

A konferencián a fent említett piackutatási eredményeken kívül a résztvevők információkat kaphattak a legújabb szakmai trendekről is. Richly Norbert, a 3F Kft. műszaki vezetője a hazai és nemzetközi öntözéstechnikai újdonságokat mutatta be előadásában.

Beszélt továbbá a szivattyúk méretezése és telepítése során felmerülő problémákról, és azok megoldásairól. Ez utóbbi téma óriási érdeklődést váltott ki a jelenlévők körében, hiszen régóta igény volt egy hasonló előadásra. Annak ellenére, hogy a résztvevők többsége maga is aktívan foglalkozik ezzel a témával, mindenki talált újdonságot, érdekességet az elhangzottakban.

„Először magadban kell létrehoznod a változást, melyet a világtól követelsz.” (Gandhi)

A konferencia zárásaként Pálinkás Gábor olyan lehetőséget mutatott a résztvevőknek,
amivel konkrét, kézzel fogható segítséget kaphatnak az elkövetkező évekre. A búcsúzásnál a vendégek amellett, hogy megköszönték a hasznos információkat, kifejtették azt is, hogy miben volt segítségükre a konferencia, és melyek azok az ötletek, amiket a későbbiek során biztosan alkalmazni fognak, hogy pozitív változást érjenek el cégükben.


„Egy ilyen konferencia kinyitja az ember szemét!” (Papp Zoltán, Park Ász Kft.)

„Most nagyon nehéz világot élünk, de remélem, hogy bátrabban tudjuk majd reklámozni magunkat, meggyőzni a vevőket. Jól ismerem a szakmát, és most úgy gondolom, hogy nagyon fontos a marketing, hogy meggyőzzük a vevőt, hogy valóban a mi ajánlatunk, a mi munkánk jó, és érdemes tőlünk rendelni a kertépítést és az öntözőrendszereket.” (Cserjés Miklósné, EV)

„Számomra a konferencia legfontosabb tanulsága, hogy nyissuk ki a szánkat, beszéljünk bátran a kuncsafttal!” (Kovács Bence, EV)

„Rengeteg információt kaptam, nagyon hasznos volt számomra a piackutatás, meglepő eredményeket tapasztaltam. Én azzal kezdem a változást, a változtatást, hogy elkészítem a weblapomat.” (Huber György, Hidro 2002 Kft.)

„A piacot is talán jobban összefogja egy ilyen cég, akinek a konferenciáján, vagy előadássorozatán voltunk, és ebben nagy lehetőségek rejlenek.” (Nagy András, Topland Bt.)

„Személy szerint én úgy éreztem, hogy nagyon a mi cégünkre szabott volt a konferencia. Fontos volt a műszaki tartalom az elején, erre nekünk nagyon nagy szükségünk van, mivel mi kezdő vállalkozás vagyunk, ezért sokszor érzem azt, hogy nem megfelelő a tudásunk, vagy nem megfelelő az a háttéranyag, ami nekünk rendelkezésre áll, hogy egy árajánlatot adjunk.” (Hajdú András, Fitoreál Kft.)

„Én azt szoktam mondani, csak egy új dolgot kapok egy konferencián, akkor már megérte elmenni. Itt azért volt ilyen, úgyhogy én azt hiszem, ezeket fogjuk tudni használni. Sok mindent alkalmazunk már, de ma is hallottam újakat, úgyhogy ezek biztosan segítenek a munkánkban”. (Ilk Ferenc, JF. Ko-Rund Kft.)

„Eddig a reklámot nagyon félvállról vettem, mondhatni, hogy nem is csináltam. Tisztán ajánlás útján mentem tovább, mind a magánkerteknél, mind pedig a nagyobb beruházású munkáknál. Azt hiszem, a jövőben komolyabban veszem egy kicsit a reklámot.” (Kovács Béla, Budagyep Kft.)